Úvodní strana > Město > Historie města > Střípky z historie města

Navigace

Město

 
Tyto stránky obsahuji funkci hlasového asistenta, který slouží ke čtení obsahu stránky. Pokud chcete hlasového asistenta používat, stiskněte klávesu: eS -. Pokud chcete znát podrobnosti o jeho ovládání zmáčkněte klávesu: N.
Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Na hlavní menu se dostanete klávesou: Há ----. Na doplňkové menu se dostanete klávesou: eM ---- . Pro čtení článku stiskněte: Pé ----. Pokud budete procházet jednotlivé elementy klávesou TAB, budou se Vám názvy jednotlivých odkazů předčítat. Na obsah článku se dostanete klávesou: Cé ----. Jednotlivé položky menu procházíte klávesou TAB.
Aktuálně se nacházíte na stránce:
Čekejte prosím, než se načte zvukový soubor...

160 let Pardubicko-liberecké dráhy a její dopad na Hodkovice (dokončení)

hodkovické nádraží 1

Otevření Pardubicko-liberecké dráhy ukázalo výhodu železnice při cestování z Liberce do Prahy. Došlo ke zlepšení podmínek cestování pro veřejnost a také ke zlevnění jízdného.

Jak je uvedeno v knize o Pardubicko-liberecké dráze, do Prahy se zatím muselo cestovat přes Pardubice, jak je patrné z mapky železničních tratí v roce 1859. Přesto bylo toto cestování časově méně náročné a hlavně bylo levnější než dostavníkem. Jízdné dostavníkem do Prahy stálo tam a zpět 16 zlatých a cesta trvala 15 až 17 hodin, vlakem se tato cesta pořídila za polovinu; to je za 8 zlatých a cesta trvala 13 hodin. Od roku 1865 se již do Prahy nemuselo přes Pardubice, ale z Turnova se dalo cestovat Turnovsko-kralupskou dráhou.

Pro provoz na trati byla důležitá i technika – parní lokomotivy a železniční vozy. Pro Pardubicko-libereckou dráhu byly objednány lokomotivy u mnichovské firmy Maffei. Od této firmy bylo v letech 1857/1858 dodáno celkem 12 lokomotiv s názvy a čísly. Jedna z lokomotiv vyrobených v roce 1858 nesla název „Liebenau“ – 315 (Hodkovice). Lokomotivy byly však málo výkonné a v 80. letech 19. století byly postupně nahrazovány jinými. Železniční vozy byly většinou v nákladním provedení.

Osobních vozů bylo celkem 88 ve třech vozových třídách. Tyto vozy byly vyrobeny pražskou Ringhofferovou továrnou s pěknou výbavou. Pro zvyšující se provoz začal počet vozů rychle růst, hlavně přibývalo nákladních vozů pro přepravu uhlí.

Ještě ke stanici Hodkovice. Po dokončení celého úseku bylo na této trati 22 železničních stanic. Železniční stanice Hodkovice nad Mohelkou (do r. 1920 Liebenau) leží na kilometru 137,6 a patří k původním stanicím třetí třídy. Samotná budova až na novější přístavbu je postavena z místního červeného kamene porfýru a je v původní podobě. Stejně tak i budova vodárny, která patřila k nemnoha vodárnám původní tratě. Sloužila až do roku 1982.

Hodkovické nádraží a okolní původní budovy mají šanci stát se kulturní památkou pro svoji jedinečnou podobu a zachovalost.

 

Rád bych poděkoval panu Pavlovi Vurstovi za laskavé svolení k použití materiálů z jeho publikací o Pardubicko-liberecké dráze a panu Jiřímu Komňackému za fotky hodkovického nádraží.

 

František Nejedlo
Spolek rodáků a přátel Hodkovic


160 let Pardubicko-liberecké dráhy a její dopad na Hodkovice (závěr)

hodkovické nádraží 1

hodkovické nádraží 1

 
hodkovické nádraží 2

hodkovické nádraží 2

 
vodárna

vodárna

 
jízdenka Liberec   Rychnov

jízdenka Liberec Rychnov

 
lokomotiva a žel  vůz

lokomotiva a žel vůz

 
lokomotiva Maffei

lokomotiva Maffei

 
mapka žel  tratí 1859

mapka žel tratí 1859

 
železniční vozy

železniční vozy

 
železniční vůz

železniční vůz

 
 
Vytvořeno 9.7.2019 10:59:28 | přečteno 384x | irena.libalova