Úvodní strana > Město > Historie města > Střípky z historie města

Navigace

Město

 
Tyto stránky obsahuji funkci hlasového asistenta, který slouží ke čtení obsahu stránky. Pokud chcete hlasového asistenta používat, stiskněte klávesu: eS -. Pokud chcete znát podrobnosti o jeho ovládání zmáčkněte klávesu: N.
Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Na hlavní menu se dostanete klávesou: Há ----. Na doplňkové menu se dostanete klávesou: eM ---- . Pro čtení článku stiskněte: Pé ----. Pokud budete procházet jednotlivé elementy klávesou TAB, budou se Vám názvy jednotlivých odkazů předčítat. Na obsah článku se dostanete klávesou: Cé ----. Jednotlivé položky menu procházíte klávesou TAB.
Aktuálně se nacházíte na stránce:
Čekejte prosím, než se načte zvukový soubor...

Železniční nehoda na hodkovickém nádraží v roce 1921

Nešťastné události se nevyhýbaly ani trati v Hodkovicích nad Mohelkou. Před sto lety zde havaroval vlak, ale v městské kronice je pouze stručná zmínka: „Rok 1921. Leden. Středa 26.: Následkem prý špatného postavení výhybky vyjel poslední vůz osobního vlaku z kolejí, převrátil se, přičemž bylo 12 osob zraněno.“ Abychom se dozvěděli více podrobností, nahlédněme do dobového tisku a pamětní knihy železničních stanic ČSD.


Hned druhý den po nehodě vyšly články v německy psaných denících Reichenberger Zeitung a Gablonzer Tagblatt. První z nich píše: „Předposlední vagón osobního vlaku č. 733 z Turnova, který měl podle jízdního řádu dorazit do Liberce ve 12 hodin a 47 minut odpoledne, při vjezdu na nádraží ze zatím neznámých důvodů vykolejil a převrátil se. Lokomotiva a předchozí část vlaku projely stejným místem bez nehody. Poslední vůz vykolejil pouze na jedné nápravě a nebyl poškozen. Přední nepoškozená část vlaku byla poté vypravena dále do Liberce, kam dorazila ve 2 hodiny 27 minut odpoledne. Přitom přivezla 12 zraněných cestujících, kteří byli již v Hodkovicích ošetřeni. Opakované lékařské vyšetření v Liberci ukázalo, že se jedná o mírná zranění, většinou řezné rány způsobené rozbitými okny vozu. Následuje seznam zraněných: Gustav Mandelik, obchodník z Kolína; Marie Trautmann z Růžodolu I.; Kateřina Peuker tamtéž; Františka Hozáková z Vesce; Josefina Posselt z Loučné u Hrádku n. N.; Gustav Hermann tamtéž; Marie Votavová z Přívor u Všetat; Adolf Mahler, cestovatel z Františkova; Marie Mansfeldová z Bezděčína u Mladé Boleslavi; František Drab z Chrastavy; Anna Veverková z Prahy 2 a Josef Pivoňka ze Soběšína u Kutné Hory. Někteří ze jmenovaných utrpěli řezná poranění, někteří si jen stěžovali na bolesti hlavy a neměli žádná další zranění. Ani zlomeniny se nevyskytnuly. Liberecká nemocnice převzala dva posledně jmenované – Anna Veverková utrpěla zranění na levé straně obličeje a na pravém koleni, takže byla převezena do nemocnice místní dobrovolnou záchrannou společností. Josef Pivoňka měl řeznou ránu na levém stehně.“

Reichenberger Zeitung ze dne 27. ledna 1921 (zdroj: http://www.digitalniknihovna.cz)- obr. č. 1

Zatímco liberecké noviny tuto zprávu umístily až na konci třetí stránky, pro Gablonzer Tagblatt to byla hlavní zpráva na titulní stranu. Ze stručného překladu se dozvídáme, že: „Dnes v poledne [v záhlaví je datum události, tj. 26. ledna] došlo na severozápadní železniční trati k vážné nehodě. Když pražský polední vlak dorazil před půl jednou do stanice Hodkovice, krátce před vjezdem, v takzvané vykládací oblasti, vykolejil předposlední vagón a ihned se převrátil. Naštěstí vlak již při vjezdu do stanice zpomalil a díky tomu byl okamžitě zastaven. Z cestujících v převráceném vagónu bylo 18 zraněno lehce. Těžce se zranila žena z Prahy, která byla údajně krátce po operaci. Nezranění cestující museli opustit vůz bez pomoci, zraněné vyvedl z vozu vlakový personál. Lékař, který byl na místě, poskytl zraněným první lékařskou pomoc. Po telefonní komunikaci přijeli zvláštním vlakem z Liberce a Turnova další lékaři a pomocný personál. Nehoda měla za následek dvouhodinové zpoždění vlaku a všichni zranění lidé pokračovali ve vlaku do Liberce. Základní příčina vykolejení jednoho z vozů nebyla dosud objasněna, ale věří se, že spočívá ve špatné poloze výhybky.“

Gablonzer Tagblatt ze dne 27. ledna 1921 (zdroj: http://www.digitalniknihovna.cz) – obr. č. 2

Pamětní kniha železničních stanic ČSD byla založena v roce 1923 podle výnosu ministerstva železnic. Přednosta stanice Josef Řehák se v úvodu vrací také k této nehodě a vysvětluje příčinu i následující dění.

Pamětní kniha železničních stanic ČSD (zdroj: http://www.badatelna.eu) – obr. č. 3

Zatím se nepodařilo nalézt více informací, např. o zmíněném soudním vyšetřování. Ale podle následujících záznamů v pamětní knize ŽS pracovali oba vyšetřovaní železničáři na svých místech i v následujících letech. Výhybkář pan Hudec byl v roce 1935 penzionován. První český přednosta pan Josef Řehák zemřel po krátké nemoci 3. března 1926.


Martina Pelantová
Spolek rodáků a přátel Hodkovic
https://pratele–hodkovic.cz
rodaci@pratele-hodkovic.cz


Železniční nehoda 1921

1) 1921 01 27 Reichenberger Zeitung tisk

1) 1921 01 27 Reichenberger Zeitung tisk

 
2) 1921 01 27 Gablonzer Tagblatt tisk

2) 1921 01 27 Gablonzer Tagblatt tisk

 
3) 1921 pametni kniha zeleznicni stanice

3) 1921 pametni kniha zeleznicni stanice

 
 
Vytvořeno 25.8.2021 15:15:05 | přečteno 134x | irena.libalova