Úvodní strana > Město > Historie města > Střípky z historie města

Navigace

Město

 
Tyto stránky obsahuji funkci hlasového asistenta, který slouží ke čtení obsahu stránky. Pokud chcete hlasového asistenta používat, stiskněte klávesu: eS -. Pokud chcete znát podrobnosti o jeho ovládání zmáčkněte klávesu: N.
Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Na hlavní menu se dostanete klávesou: Há ----. Na doplňkové menu se dostanete klávesou: eM ---- . Pro čtení článku stiskněte: Pé ----. Pokud budete procházet jednotlivé elementy klávesou TAB, budou se Vám názvy jednotlivých odkazů předčítat. Na obsah článku se dostanete klávesou: Cé ----. Jednotlivé položky menu procházíte klávesou TAB.
Aktuálně se nacházíte na stránce:
Čekejte prosím, než se načte zvukový soubor...

Znovuzavedené závody automobilů na Záskalí a legenda automobilového sportu

Nalezený plakát z roku 1976 mi připomněl znovuobnovené závody automobilů do vrchu z Hodkovic na Záskalí. Když jsem chtěl napsat článek o prvních třech nových ročnících (74, 75, 76), zemřela 14. 9. 2020 ve věku 70 let legenda našeho automobilového sportu pan Břetislav Enge, a proto bych rád připomněl v článku i pana Engeho.


Vynikající automobilový pilot Břetislav Enge pocházel ze slavné liberecké generace automobilových závodníků – Vlastimil Tomášek, Ladislav Bareš, Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Všichni se prosadili do okruhové reprezentace. Břetislav Enge se přes rallye a závody do vrchu dostal až na okruhy. Zde se v r. 1981 radoval se Škodou 130 RS z vítězství v kategorii týmů na mistrovství Evropy. Posádku tvořil mimo libereckého dua Enge – Vojtěch ještě Jan Šenkýř. V r. 1986 se stal Břetislav Enge jako první český jezdec členem továrního týmu BMW. V závodech do vrchu ještě získal v r. 1994 titul vicemistra Evropy. Před šesti lety se k okruhům vrátil a s dcerou Lucií v roli spolujezdce dvakrát zvítězil v Rallye Bohemia historických vozů. Čest památce jezdce, který také získal třikrát prvenství v anketě Zlatý volant v kategorii okruhů (r. 1982, 1984 1993).

V okresních novinách VPŘED byla závodům z Hodkovic na Záskalí věnována značná pozornost, a proto je možno napsat nejen o výsledcích, ale i o atmosféře okolo.

Záskalí 74

Na prvním obnoveném oblastním závodu automobilů do vrchu "Záskalí 74“ změřilo na 120 jezdců před zraky téměř 8000 diváků své síly na trati dlouhé tři kilometry. Velké uznání si zasloužili pořadatelé z Automotoklubu Liberec za přípravu tohoto závodu, byla to vynikající generálka na "Záskalí 75", kdy měl být závod zařazen do mistrovství republiky. K dobrému průběhu a rychlému spádu přispělo i svolení sportovního komisaře startovat vozy po půl minutě, místo obvyklé minuty.

Liberečtí jezdci zvítězili ve čtyřech ze sedmi tříd. Nejrychlejším mužem dne byl Zdeněk Vojtěch z AMK Liberec časem 1:51,0 min. Jeho čas a výsledky se však nezapočítávaly do oblastního přeboru, protože byl držitelem I. výkonnostní třídy. V dopoledním tréninku zajel exhibičně mimo soutěž Lím z Prahy na formuli C9 vůbec nejrychlejší čas dne 1:50,4.

Břetislav Enge (č. 84) z pořádajícího AMK byl již v tréninku absolutně nejrychlejším bodovaným jezdcem časem 1:53,2 min a suverénně ve třídě A2 1150 ccm zvítězil.

V závodu startovaly také dvě ženy. Svobodová z Narexu Praha si vedla velmi dobře, když ve třídě A1 1150 ccm nechala za sebou celé pole mužů a časem v obou rozjížďkách shodným 1:10,4 min. zvítězila.

Výsledky závodu:

Třída A1 1150 ccm:
1. Svobodová (Narex Praha) Fiat 128 Coupé - čas 2 x 1:10,4 min.

Třída A1 1000 ccm:
1. Berger (AMK Geodézie Liberec) Fiat 128 Coupé - čas 2:07,6 a 2:07,4 min.

Třída A2 600 ccm:
1. Sedlák (AMK Praha) Trabant 601 - čas 2:15,2 a 2:14,4 min.

Třída A2 1000 ccm:
1. Josef (Bytex Vratislavice) Š 100 - čas 1:58,6 a 2:01,2 min.

Třída A2 1150 ccm:
1. Enge (AMK Liberec) Š 110 - čas 1:54,2 a 1,54,0 min.

Třída A2 1300 ccm:
1. Vojtěch (AMK Liberec) Š 120 mimo soutěž - čas 1:51,0 a 1:51,2 min.

Třída B5 2500 ccm:
1. Starý (AMK Mladá Boleslav) Spider Š 120 mimo soutěž - čas 1:52,2 a 1:52,5 min.

Absolutní pořadí:

1. Vojtěch (AMK Liberec) celkový čas 3:42,2 min. mimo soutěž

2. Starý (AMK Mladá Boleslav) celkový čas 3:44,7 min. mimo soutěž

3. Enge (AMK Liberec) celkový čas 3:48,2 min.

4. Josef (Bytex Vratislavice) celkový čas 3:59,8 min.

5. Milde (AMK Praha) celkový čas 4:02,0 min.


Záskalí 75

Druhý ročník automobilových závodů do vrchu "Záskalí 75" pořádal opět AMK Liberec a započítával se do mistrovství ČSR. Konal se pod záštitou rady Okresního národního výboru v Liberci na počest Dne tisku 75. Celkem 77 jezdců v devíti třídách se sešlo na startu závodu 3100 metrů dlouhého s převýšením 150 metrů. Za krásného slunečného počasí mu přihlíželo přes 10 000 spokojených diváků, kteří viděli skutečně mistrovské boje našich nejlepších závodníků. Z nichž si nejlépe vedli horcí favorité, několikanásobný mistr republiky Miroslav Adámek z AMK Čs. televize Praha na NSU Audi a domácí jezdec Racing teamu AMK Svazarmu Liberec Zdeněk Vojtěch na Š 120. Ti mezi sebou svedli v nedělním závodu skutečně velké boje. Vojtěch měl nejrychlejší čas v dopoledním tréninku, v první kole závodu ho předčil Adámek o 8 desetin vteřiny. To nakonec rozhodlo o absolutním vítězství pražského závodníka, když ve druhém kole zajeli oba jezdci shodný vynikající čas 1:43,8 minuty. Mistrem republiky pro rok 1975 se stal absolutní vítěz Záskalí Adámek z AMK ČST Praha, na druhém místě skončil Karel Jílek z Metalexu Praha a Zdeněk Vojtěch z RT AMK Liberec byl třetí. Pěkné výkony podali jezdci z Racing teamu AMK Svazarmu Liberec. Břetislav Enge zvítězil ve třídě A2 1150 ccm, Vlastimil Tomášek byl druhý. Ladislav Bareš obsadil v A2 1000 ccm pěkné třetí místo, ve třídě A1 1600 ccm zvítězil další liberecký závodník Jiří Berger z AMK Geodézie Liberec.

Zajímavostí byl start Břetislava Engeho ve skupině formule Škoda. Břetislav Enge řekl po první jízdě, že mu formule "nesedí" tak jako normální vůz. Navíc ji má ještě zapůjčenou, a proto je pochopitelné, že při jízdě jej provází obava, aby se vozu nic nestalo. Z toho důvodu také ani nenastoupil ke druhé jízdě závodu.

Výsledky závodu:

Třída A1 1150 ccm:
1. Ing. Brotánek (AMK Bílá labuť Praha) - čas 4:09,6 min.

Třída A1 1600 ccm: 
1. Berger (AMK Geodézie Liberec) - čas 4:04,6 min.

Třída A2 600 ccm:
1. Sedlák (AMK Praha) - čas 4:22,0 min.

Třída A2 1000 ccm:
1. Moskal (LIAZ Jablonec) - čas 3:43,0 min.

Třída A2 1150 ccm:
1. Enge (RT AMK Liberec) - čas 3:41,6 min.

Třída A2 1300 ccm:
1. Adámek (AMK ČST Praha) - čas 3:28,8 min.

Třída A2 2000 ccm:
1. Mach (Stavby Praha) - čas 3:49,6 min.

Třída B5 2500 ccm:
1. Vojtěch (AMK RT Liberec) - čas 3:29,4 min.

Formule Škoda:
1. Štádler (AMK Plzeň) - čas 3:48,0


Záskalí 76

Jak píší okresní noviny VPŘED, téměř 10 000 diváků bylo svědky vynikajícího sportovního zážitku při III. ročníku automobilového "Záskalí 76". Tento závod, vzorně uspořádaný Automotoklubem Liberec, se konal pod záštitou ONV Liberec u příležitosti oslav Dne tisku jako jeden ze šesti závodů automobilového mistrovství ČSSR v jízdě do vrchu. Na startu se sešla celá domácí elita, v jedenácti soutěžních třídách jsme měli možnost poprvé vidět i závodní formule Easter. Absolutním vítězem se po Engem a Adámkovi stal tentokrát pražský Miran Velkoborský (získal cenu věnovanou redakcí Rudého práva) na současně nejrychlejším stroji v ČSSR – BMW Spider. Již v první jízdě překonal traťový rekord Vojtěcha a Adámka, ve druhé jej dokonce posunul na hranici 1:36,6 minuty, což odpovídá průměrné rychlosti 112 km/hod.

Výsledky závodu:

Třída A1 1150 ccm:
1. Hokeš (LIAZ Jablonec) - čas 4:04,0 min.

Třída A1 1600 ccm:
1. Mach (AMK Praha) - čas 4:01,4 min.

Třída A2 600 ccm:
1. Kordač (Stavby Praha) - čas 4:19,8 min.

Třída A2 1000 ccm:
1. Šída (AMK Malá Skála) - čas 3:52,4 min.

Třída A2 1150 ccm:
1. Tomášek (RT AMK Liberec) - čas 3:30,8 min.

Třída A2 1300 ccm:
1. Vojtěch (RT AMK Liberec) - čas 3:28,1 min.

Třída A4 1150 ccm GT:
1. Chlup (Chomutov) -  čas 3:54,6 min.

Třída B5 3000 ccm:
1. Halada (AMK Beroun) - čas 3:26,2 min.

Třída B6 2500 ccm:
1. Velkoborský (AMK Praha) - čas 3:14,2 min.

Formule Škoda:
1. Kalaš (MTX Praha) - čas 3:41,8 min

Formule Easter:
1. Jílek (MTX Praha) - čas 3:26,8 min

První tři ročníky závodů z Hodkovic na Záskalí zaznamenaly velký divácký zájem, zhlédlo je skoro 30 000 spokojených diváků, kteří ocenili vrcholné výkony závodníků.


František Nejedlo
Spolek rodáků a přátel Hodkovic                                                             



Závody Záskalí

plakát ZÁSKALÍ '76

plakát ZÁSKALÍ '76

 
B  Enge

B Enge

 
B  Enge   formule

B Enge formule

 
ZÁSKALÍ 74

ZÁSKALÍ 74

 
výsledky

výsledky

 
Záskalí 76

Záskalí 76

 
 
Vytvořeno 11.12.2020 11:04:52 | přečteno 592x | irena.libalova